Culture of peace and environmental governance as public and inter-institutional policies as a paradigm shift in higher education institutions
Culture of peace and environmental governance as public and inter-institutional policies as a paradigm shift in higher education institutions
DOI:
https://doi.org/10.32870/e-cucba.vi21.326Keywords:
Democracy, human rights, sustainable development, environmental resource management, environmental mediation, transversality of higher educationAbstract
The issue of peace is constantly being discussed, as an effective instrument within a society, to respond to the different events or conflicts that arise both at the regional or local, state, national, and even international levels; but seldom, it has been specified in terms of the discourse and analysis that it intends to account for in order to be able to implement it and in its ultimate purpose, to achieve it; This is done through the creation of a set of public, private and social policies and strategies that achieve this goal. Therefore, in this document, the essential dimensions of Governance and Sustainable Development will be addressed, with a specific focus on environmental and ecological topics, through the systematic study of the main global and national normative systems to achieve the objectives of the Formative and Integral Culture of Peace. From the point of view of public policies, since the government entity is the one legitimized to take actions aimed at solving common problems of its inhabitants, and whose incidence is reflected in the design of educational policies and institutions, it is transversal in the Higher Education Institutions (HEIs).
References
Aguilar, R. (2017). Evaluación de Políticas Públicas. Una aproximación. Universidad Autónoma Metropolitana. Unidad Lerma. Primera edición. México. Recuperado de https://www.casadelibrosabiertos.uam.mx/contenido/contenido/Libroelectronico/evaluacion_politicas.pdf
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (2018) Propuesta de la ANUIES para renovar la educación superior en México. Visión y Acción 2030. Primera edición. México. Recuperado de http://www.anuies.mx/media/docs/avisos/pdf/VISION_Y_ACCION_2030.pdf
Cámara de Diputados (2023). Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. Recuperado de https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/CPEUM.pdf
PDI-CUCBA (2019). Plan de Desarrollo CUCBA 2019-2025, Visión 2030. Recuperado de http://www.cucba.udg.mx/sites/default/files//pdc_cucba.pdf
Congreso del Estado de Jalisco. Ley de Justicia Alternativa del Estado de Jalisco. Recuperado de https://congresoweb.congresojal.gob.mx/bibliotecavirtual/legislacion/leyes/ley%20de%20justicia%20alternativa%20del%20estado%20de%20jalisco.doc (Consultado el: 30 de octubre 2023).
De Castro, F., Hogenboom, y B., Baud, M. (2015). Gobernanza Ambiental en América Latina. Ciudad autónoma de Buenos Aires, Argentina. Recuperado de https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20150318053457/GobernanzaAmbiental.pdf
Habbermas, J. (1999). Teoría de la Acción Comunicativa I, racionalidad de la Acción y Racionalización Social. Editorial Taurus Humanidades. Grupo Santillana de editores. Recuperado de https://pics.unison.mx/doctorado/wp-content/uploads/2020/05/Teoria-de_la_accion_comunicativa-Habermas-Jurgen.pdf
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2010). Metodología de la Investigación. Quinta edición. Editorial Mc Graw Hill. México, D.F.
Leff, E. (2018). El Fuego de la vida. Heidegger ante la cuestión ambiental. Editorial Siglo XXI Editores. México.
Organización de las Naciones Unidas ONU (1998). ¿Qué es la cultura de paz? Resolución A/52/13. Recuperado de https://www.un.org/es/ga/62/plenary/peaceculture/bkg.shtml
Organización de las Naciones Unidas ONU (1992). Convenio Sobre la Diversidad Biológica. Recuperado de https://www.cbd.int/doc/legal/cbd-es.pdf
Organización de las Naciones Unidas ONU (1998). Declaración y Programa de Acción sobre una Cultura de Paz. Resolución A/RES/53/243.Recuperado de https://fund-culturadepaz.org/wp-content/uploads/2021/02/Declaracion_CulturadPaz.pdf (Consultado el: 30 de octubre 2023).
Organización de las Naciones Unidas ONU (2023). Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente PNUMA. Recuperado de https://www.unep.org/es/resources/publicaciones/el-pnuma-su-socio-en-favor-de-las-personas-y-el-planeta
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO (2015). Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Recuperado de https://es.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/247785sp_1_1_1.compressed.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2016). Declaración de Incheon, Educación 2030, Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4, Garantizar una educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa Código del documento: ED-2016/WS/28
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (2021). La medición del aprendizaje de los alumnos: Mejores prácticas para evaluar el valor agregado de las escuelas. Recuperado de https://www.oecd.org/education/school/47871357.pdf
Poder Ejecutivo, Presidencia de la República Mexicana (2019). Plan Nacional de Desarrollo 2019-2024. Diario Oficial de la Federación. Recuperado de https://framework-gb.cdn.gob.mx/landing/documentos/PND.pdf
Rojas, R., y Nava, J. (2022). Cultura de paz: equidad y democracia. Universidad de Guadalajara, Cátedra UNESCO Género, Liderazgo y Equidad. Zapopan, Jalisco, México. Recuperado de https://www.cucea.udg.mx/include/publicaciones/coorinv/pdf/Cultura_de_paz_equidad_y_democracia.pdf
PDI, UdG (2019). Plan de Desarrollo Institucional 2019-2025 Visión 2030 PDI U DE G. Recuperado de https://www.udg.mx/es/pdi
Vázquez, R. y Gorjón, F.(2022) La paz a través de la educación: Perspectivas para el desarrollo de una Cultura de paz en México desde las Instituciones de Educación Superior. México. Recuperado de http://www.anuies.mx/media/docs/avisos/pdf/220915112729Paz+a+traves+de+la+educacion+Septiembre+2022.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Luis Fernando Altamirano Flores, Juan Pablo Mena Castañeda, Emmanuel Rodrigo Marín Orozco, Marco Iván López de la Cruz, Sergio Joel Palomino Núñez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.